dinsdag 26 februari 2013


Al lange tijd stond de rally Legend Boucles de Spa hoog op mijn verlanglijstje, om hem met mijn 122S te gaan rijden. Boucles de Spa is een regularity (gelijkmatigheid) rally voor klassieke auto’s van voor 1986.  Mijn  Amazon 122 S heeft voor mijn tijd, al een langere rally carrière achter de rug. Hij is in een verleden gebouwd bij Stein Johnson in Zweden en heeft de nodige aanpassingen ondergaan voor dit soort regularity werk. Het is geen fullspec’s rallyauto, maar rijkelijk voorzien van verstevigingen en verbeteringen. Voor deelname aan de Classic waren er nog een aantal extra eisen: winterbanden voorzien van een ‘geel’ merkteken, FIA goedgekeurde helmen, 2kg brandblusser en een FIA identityCard.
Deelnemersveld in de Classic bestond uit 150 auto’s. Vrijwel allemaal goed geprepareerd en velen voorzien van een originele rallylook van destijds. Dit bracht mijn zoektocht  op gang  naar een ‘works’ amazon uit 1965. Ik kwam via Andersson, Trana, Mikkola uit bij Per Inge Walfridsson. Ik trof een paar plaatjes op internet aan…ik begon een e-mail golf naar allerlei instanties in zweden en na een paar weken kreeg ik contact met PI (zoals z’n vrienden hem noemen) himself!! Hij mailde mij uiteindelijk foto’s uit zijn privé fotoalbum van de Svenska Rallyet uit ’66. Aan de hand hiervan hebben we alle logo’s opnieuw gemaakt! Met de techniek ging het iets minder…..Door het toepassen van een hydraulische handrem (broodnodig om met z’n gewicht over sneeuw en ijs te rijden) in het remcircuit haalden we ons nogal wat afstelproblemen op de hals, tussen schijven en trommels. We reden uiteindelijk, maar niet optimaal…..’you won’t need them’ mailde Stein ons nog  ‘Brakes will slow you down’ …rare jongens die Zweden….
Documentencontrole vond plaats op vrijdag om 9.38u waar we (uitgelegd in het Frans) alle documenten, tijdelijke licenties, wedstrijdnummers, evenementreclame stickers en een deelnemersvest in ontvangst mochten nemen. Toen hadden we precies een uur om de auto door de tent te rijden (10.38u) waar hij aan een relatief grondige technische controle werd blootgesteld…..In alle consternatie tijdens de voorbereiding was de brandblusser niet voorzien van de juiste controlesticker…oef….Maar ….opeens lag daar toch zomaar een goede brandblusser op de juiste plek in de auto (met dank aan Herman die ons, van onderdoor het tentzeil nog net redde van de ondergang).
Dan ben je klaar op vrijdag om 11u en kun je al het mooie rally geweld aanschouwen. De Legend moest de proeven verkennen en Midas (Co-Pilot) en ik zijn begonnen aan een oefenmiddag om ons in te spelen op de omstandigheden.
We waren gehuisvest met zo’n veertig rallyenthousiastelingen in een grote ‘spookhuis’ villa net buiten Spa. Enorm gezellig en natuurlijk was hier alle avonden het ‘rally’rs’latijn’ niet van de lucht!
Zaterdagochtend om 8.45 kregen we het verbegeerde routeboek uitgereikt om daarwerkelijk 9.04 te pre-starten op een bedrijventerein van de  Spa-waterfabriek. Om daarna via het overvolle startplein/tent in Spa officieel te worden weggeschoten op een interval van 30sec! Dat bleek later een lastige te zijn om dat er bij een aantal rondcoursen (een RT die uit bv 3 ronden bestaat) wel heel veel auto’s tegelijk het parcours afleggen.
We kregen 15 RT’s  verdeeld over 3 etappes voorgeschoteld. Werkelijk prachtige proeven in de heuvels rondom Spa. Over hele smalle weggetjes die via ‘Bol-Pijl’ systeem (zonder instinkers) in het routeboek waren omschreven. Je reed via bol-pijl naar de start van een RT, je klokte bij de TC in en vervoegde je in de startrij voor de RT. Daar werd je om de 30sec weg gestart. Je moest de RT exact in een vooraf aangegeven gemiddelde snelheid rijden, die altijd rond de 50km/u lag. Onderweg stonden er geheime tijdcontroles die je seconden exact registreerden om een uiteindelijk klassement te bepalen. 50 is niet snel….maar in het donker, over 2,50 brede wegen, over sneeuw en aangevroren ijs, in de dichte mist, met haarspeldbochten en stempelcontroles die je tot stilstand dwongen werd het geheel een zeer intensief spelletje. Soms moest je ver over de limiet rijden om het gat met je ‘denkbeeldige’ tijdrijder niet te groot te laten worden. We hebben een aantal ‘narrow escapes’ gehad, waarvan er een tussen het prikkeldraad eindigde. Nadat we met veel te hoge snelheid in de mist, de Fling Finish over vlogen en er te laat achter kwamen dat er een T-sprong met haaksrechts er pal achter lag (binnen 50m).
De organisatie wist zeer blij te melden dat dit jaar Bilstain, een soort eurocircuit in Valkenswaard, was opgenomen in de wedstrijd. Compleet voorzien van uit gereden bochten met grote gaten, was een vooraf aangegeven gemiddelde 42km/u, net te doen. We reden de eerste keer 1 sec te snel toen we voluit gingen…De 2e keer, toen er al zo’n 800 rondes gereden waren, werd het gemiddelde vlak voor de start opgehoogd naar 47km/u, wat onhaalbaar was en waar je de auto compleet kon afschrijven als je in de competitie wilde blijven.
Wij reden gelukkig weinig schade. Een goed geprepareerde 122S’n een ideale rallyauto, die je vanwege het gewicht op tempo moet rijden. 650 km was de totale afstand die we op zaterdag aflegden. We finishten in een prachtige entourage, met veel enthousiast autoliefhebbend publiek op de been, op een mooie 46e plaats, als eerste Nederlanders, om 01.30u op zondagochtend.
Legend Boucles de Spa:
Er wordt gereden in 2 klassen, de Legend (120 deelnemers) die een gemiddelde rijden van 80km/u en de Classic met een gemiddelde van 50km/u. De proeven zijn afgezet voor overig verkeer en rijkelijk voorzien van publiek! De wedstrijd bestaat uit het zo dicht mogelijk het ideale gemiddelde naderen, die gedurende de proeven (van 5 tot 17km lengte) op meerdere ‘geheime’ plekken gemeten wordt. De Legend mag de proeven een dag van te voren verkennen en op notes zetten. De Classic krijgt ze ineens via het routeboek voorgeschoteld in Bol-Pijl. De timing vind plaats door middel van een chip die op de voorruit geplakt wordt.

Ben ten Hove - Pilot/ Midas Nelissen Co-Pilot
Thankx to BVR autobedrijf Hellevoetsluis voor het klaarmaken van de auto, Studio Zipper ontwerp logo’s, Esbi autobelettering, de adviezen van Stein Johnson/Olaf Pothoven, Rally Business voor de rally service.

Geen opmerkingen: