Al lange tijd stond de rally Legend Boucles de
Spa hoog op mijn verlanglijstje, om hem met mijn 122S te gaan rijden. Boucles
de Spa is een regularity (gelijkmatigheid) rally voor klassieke auto’s van voor
1986. Mijn Amazon 122 S heeft voor mijn tijd, al
een langere rally carrière achter de rug. Hij is in een verleden gebouwd bij
Stein Johnson in Zweden en heeft de nodige aanpassingen ondergaan voor dit
soort regularity werk. Het is geen fullspec’s rallyauto, maar rijkelijk
voorzien van verstevigingen en verbeteringen. Voor deelname aan de Classic
waren er nog een aantal extra eisen: winterbanden voorzien van een ‘geel’
merkteken, FIA goedgekeurde helmen, 2kg brandblusser en een FIA identityCard.

Deelnemersveld in de Classic bestond uit 150
auto’s. Vrijwel allemaal goed geprepareerd en velen voorzien van een originele
rallylook van destijds. Dit bracht mijn zoektocht op gang naar
een ‘works’ amazon uit 1965. Ik kwam via Andersson, Trana, Mikkola uit bij Per
Inge Walfridsson. Ik trof een paar plaatjes op internet aan…ik begon een e-mail
golf naar allerlei instanties in zweden en na een paar weken kreeg ik contact
met PI (zoals z’n vrienden hem noemen) himself!! Hij mailde mij uiteindelijk
foto’s uit zijn privé fotoalbum van de Svenska Rallyet uit ’66. Aan de hand
hiervan hebben we alle logo’s opnieuw gemaakt! Met de techniek ging het iets
minder…..Door het toepassen van een hydraulische handrem (broodnodig om met z’n
gewicht over sneeuw en ijs te rijden) in het remcircuit haalden we ons nogal
wat afstelproblemen op de hals, tussen schijven en trommels. We reden
uiteindelijk, maar niet optimaal…..’you won’t need them’ mailde Stein ons
nog ‘Brakes will slow you down’
…rare jongens die Zweden….

Documentencontrole vond plaats op vrijdag om
9.38u waar we (uitgelegd in het Frans) alle documenten, tijdelijke licenties,
wedstrijdnummers, evenementreclame stickers en een deelnemersvest in ontvangst
mochten nemen. Toen hadden we precies een uur om de auto door de tent te rijden
(10.38u) waar hij aan een relatief grondige technische controle werd
blootgesteld…..In alle consternatie tijdens de voorbereiding was de
brandblusser niet voorzien van de juiste controlesticker…oef….Maar ….opeens lag
daar toch zomaar een goede brandblusser op de juiste plek in de auto (met dank
aan Herman die ons, van onderdoor het tentzeil nog net redde van de ondergang).
Dan ben je klaar op vrijdag om 11u en kun je
al het mooie rally geweld aanschouwen. De Legend moest de proeven verkennen en
Midas (Co-Pilot) en ik zijn begonnen aan een oefenmiddag om ons in te spelen op
de omstandigheden.
We waren gehuisvest met zo’n veertig
rallyenthousiastelingen in een grote ‘spookhuis’ villa net buiten Spa. Enorm
gezellig en natuurlijk was hier alle avonden het ‘rally’rs’latijn’ niet van de
lucht!
Zaterdagochtend om 8.45 kregen we het
verbegeerde routeboek uitgereikt om daarwerkelijk 9.04 te pre-starten op een
bedrijventerein van de
Spa-waterfabriek. Om daarna via het overvolle startplein/tent in Spa
officieel te worden weggeschoten op een interval van 30sec! Dat bleek later een
lastige te zijn om dat er bij een aantal rondcoursen (een RT die uit bv 3
ronden bestaat) wel heel veel auto’s tegelijk het parcours afleggen.

We kregen 15 RT’s verdeeld over 3 etappes voorgeschoteld. Werkelijk prachtige
proeven in de heuvels rondom Spa. Over hele smalle weggetjes die via ‘Bol-Pijl’
systeem (zonder instinkers) in het routeboek waren omschreven. Je reed via
bol-pijl naar de start van een RT, je klokte bij de TC in en vervoegde je in de
startrij voor de RT. Daar werd je om de 30sec weg gestart. Je moest de RT exact
in een vooraf aangegeven gemiddelde snelheid rijden, die altijd rond de 50km/u
lag. Onderweg stonden er geheime tijdcontroles die je seconden exact
registreerden om een uiteindelijk klassement te bepalen. 50 is niet snel….maar
in het donker, over 2,50 brede wegen, over sneeuw en aangevroren ijs, in de
dichte mist, met haarspeldbochten en stempelcontroles die je tot stilstand
dwongen werd het geheel een zeer intensief spelletje. Soms moest je ver over de
limiet rijden om het gat met je ‘denkbeeldige’ tijdrijder niet te groot te
laten worden. We hebben een aantal ‘narrow escapes’ gehad, waarvan er een
tussen het prikkeldraad eindigde. Nadat we met veel te hoge snelheid in de
mist, de Fling Finish over vlogen en er te laat achter kwamen dat er een
T-sprong met haaksrechts er pal achter lag (binnen 50m).
De organisatie wist zeer blij te melden dat
dit jaar Bilstain, een soort eurocircuit in Valkenswaard, was opgenomen in de
wedstrijd. Compleet voorzien van uit gereden bochten met grote gaten, was een
vooraf aangegeven gemiddelde 42km/u, net te doen. We reden de eerste keer 1 sec
te snel toen we voluit gingen…De 2e keer, toen er al zo’n 800 rondes
gereden waren, werd het gemiddelde vlak voor de start opgehoogd naar 47km/u,
wat onhaalbaar was en waar je de auto compleet kon afschrijven als je in de
competitie wilde blijven.
Wij reden gelukkig weinig schade. Een goed
geprepareerde 122S’n een ideale rallyauto, die je vanwege het gewicht op tempo
moet rijden. 650 km was de totale afstand die we op zaterdag aflegden. We
finishten in een prachtige entourage, met veel enthousiast autoliefhebbend
publiek op de been, op een mooie 46e plaats, als eerste Nederlanders, om 01.30u
op zondagochtend.
Legend Boucles de Spa:
Er wordt gereden in 2 klassen, de Legend (120
deelnemers) die een gemiddelde rijden van 80km/u en de Classic met een
gemiddelde van 50km/u. De proeven zijn afgezet voor overig verkeer en rijkelijk
voorzien van publiek! De wedstrijd bestaat uit het zo dicht mogelijk het ideale
gemiddelde naderen, die gedurende de proeven (van 5 tot 17km lengte) op
meerdere ‘geheime’ plekken gemeten wordt. De Legend mag de proeven een dag van
te voren verkennen en op notes zetten. De Classic krijgt ze ineens via het
routeboek voorgeschoteld in Bol-Pijl. De timing vind plaats door middel van een
chip die op de voorruit geplakt wordt.
Ben ten Hove - Pilot/ Midas Nelissen Co-Pilot
Thankx to BVR autobedrijf Hellevoetsluis voor
het klaarmaken van de auto, Studio Zipper ontwerp logo’s, Esbi autobelettering,
de adviezen van Stein Johnson/Olaf Pothoven, Rally Business voor de rally
service.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten